onsdag 12. september 2012

Dagens tordentale



Hvorfor kan ikke folk som kjører på dyr stanse og sjekke hvordan det har gått med dyret?

Da jeg var ute og løp, mye lenger enn tenkt, og langs veien for å unngå hjortelusa, kom jeg over en påkjørt kattunge i veien. Denne var død, men det var nok akkurat skjedd siden den fremdeles var varm og ikke helt stiv. Lå der så søt, uskyldig og død. Drept av noen som ikke en gang gadd å ta seg bryet med å stoppe å legge den ut av veien. Jeg ringte på i nærmeste hus, der damen ble med meg for å se om hun kjente katten. Det var ikke deres lille katt og hun visste dessverre ikke hvem som eide den.
Hadde jeg ikke hatt fire kilometer igjen å løpe kunne jeg kanskje tatt den med å fått begravd den selv, nå etterpå tenker jeg at jeg bør kanskje reise tilbake å hente den, men om eieren skulle spørre hun jeg snakket med så vet hun hvor den er å finne så jeg får tenke at jeg har gjort det jeg kunne.

For litt siden var det noen som faktisk kjørte på en elg og stakk og, uten å varsle viltnemda, forstår ikke hva folk tenker på jeg da.

En gang kjørte jeg selv i hjel et dyr, en mink eller noe...det var masse blod og jeg greide ikke å ta det ut av veien, men jeg kjørte heller ikke. Jeg stod der til noen stoppet og kunne hjelpe meg med å legge den i grøfta så ingen flere moste den. For det er det aller verste, at folk kan kjøre over et dødt dyr som ligger i veien, også komme neste bil og gjør det samme osv...

Nei, skjerp dere folkens! Ikke la nestemann mose katten, ekornet, minken eller hva det er, enda mer, det koster ikke så mye å få lagt det i veikanten og er det et husdyr så går det an å forspørre seg om det er bebyggelse rundt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv